#2 DIÀLEGS PEL CANVI: El paper de l’educació en la transformació social

El debat “Diàlegs pel canvi: El paper de l’educació en la transformació social”, organitzat per l’Observatori per a la Transformació Social i celebrat el passat 15 de Març, va esdevenir un espai de reflexió crítica sobre el futur de l’educació i el seu rol essencial com a eina de canvi en la societat. Aquest esdeveniment va reunir a destacats professionals de diferents àrees de l’educació per discutir els reptes i les possibilitats que aquest sector té en l’era actual.

Durant el debat, es va evidenciar la convicció compartida que l’educació ha de ser inclusiva, accessible, i promoure valors de justícia social i equitat. A més, es va posar èmfasi en la necessitat d’afrontar els desafiaments que planteja la digitalització, i preparar els estudiants per als reptes futurs, assegurant una formació que els faci ciutadans actius i responsables.

Jose Antonio Ruiz, Director de Relacions i Participació a Fundesplai, s’enfocava en la importància de l’educació no formal com a complement al aprenentatge formal, destacant la seva capacitat per promoure la participació social i el desenvolupament de competències vitals. Alba Cortina, Directora Escola d’Educació Especial Jeroni de Moragas, reivindicav la centralitat de l’educació inclusiva, assegurant que tots els estudiants, independentment de les seves necessitats, puguin beneficiar-se d’un aprenentatge de qualitat i igualitari.

Jose Antonio Ruiz: “La importància de l’educació no formal i la seva capacitat per complementar l’aprenentatge formal, promoure la participació social i el desenvolupament de competències vitals.”

Alba Cortina: “La centralitat de l’educació inclusiva, que asseguri que tots els estudiants, independentment de les seves necessitats, puguin beneficiar-se d’un aprenentatge de qualitat i igualitari.”

La discussió va transcendir més enllà de l’àmbit estricte de l’educació formal, reconeixent la importància de l’educació no formal com a complement indispensable per al desenvolupament personal i social dels estudiants. Es va parlar de la necessitat d’adoptar un enfocament més holístic a l’educació, que reconegui el valor de l’aprenentatge fora de l’aula.

Rosa Fernández, Cap de Departament de Ciències Experimentals en un institut públic, destacava la necessitat d’adaptar-se a les noves tecnologies, promoure el pensament crític entre els estudiants, i preparar-los per al món digital, enfocant-se en la preparació dels estudiants per als desafiaments futurs. De la mateixa manera, Francesc Granada, Director de l’escola Nou Patufet SCCL, expressava que l’objectiu de l’educació hauria de ser fomentar la curiositat, la creativitat, i la capacitat crítica dels estudiants, preparant-los per ser ciutadans actius i responsables en la societat.

Rosa Fernández: “La necessitat d’adaptar-se a les noves tecnologies alhora que es promou un pensament crític entre els estudiants per preparar-los per al món digital.”

Francesc Granada: “L’objectiu de l’educació hauria de ser fomentar la curiositat, la creativitat i la capacitat crítica dels estudiants, preparant-los per ser ciutadans actius i responsables.”

Un dels temes centrals va ser la centralitat de l’educació inclusiva, subratllant la necessitat que tots els estudiants, independentment de les seves necessitats, puguin beneficiar-se d’un aprenentatge de qualitat i igualitari. Així mateix, es va destacar la urgència de combatre la pobresa infantil i garantir que cap infant quedi exclòs del sistema educatiu per raons econòmiques.

Ana Basanta, Directora d’El Diari de l’Educació, emfatitzava la importància de l’educació en el reconeixement i celebració de la diversitat com a mitjà per construir una societat més justa i inclusiva. La seva preocupació per la pobresa infantil il·lustra la necessitat d’un enfocament educatiu que no deixi ningú enrere. Enric Aragonès Jové, Director de l’Aliança Educació 360, insistia en la urgència d’adoptar un enfocament més holístic a l’educació, valorant l’aprenentatge més enllà de l’aula com a part essencial del desenvolupament personal i social dels estudiants.

Ana Basanta: “Promoure una educació que respecti i celebri la diversitat com a eina per construir una societat més justa i inclusiva.”

Enric Aragonès: “La urgència d’adoptar un enfocament més holístic a l’educació reconeixent el valor de l’aprenentatge fora de l’aula i la seva contribució al desenvolupament personal i social dels estudiants.”

Finalment, el debat va concloure que per assolir una transformació social efectiva a través de l’educació, és imperatiu el compromís i la col·laboració de tots els agents implicats en el sector educatiu, incloent professionals, famílies, administracions públiques i la societat en el seu conjunt. Aquest enfocament col·lectiu és essencial per garantir un futur més just i equitatiu per a totes i tots, i per assegurar que l’educació continuï essent un pilar fonamental en la transformació social.